Proč nás bolí záda? Problém může být kdekoli.

19.02.2017

Bolesti zad jsou jedním z nejčastějších důvodu návštěvy nejen praktického lékaře. Snad každý se v životě setkal na vlastní kůži s menší nebo větší bolestí zad. Existuje spousta synonym pro tento problém - houser, ischias, lumbago.

Problém vzniká dost často nevinně  - rychlé ohnutí, prochladnutí, zavazování bot či manipulace s břemeny. Nebo si ho můžeme nějaký čas pěstovat - špatná ergonomie práce, nekompenzování přetěžování pohybového aparátu, malá  pohybová aktivita. Výsledek ovšem bývá stejný - bolesti, omezení v běžných aktivitách dne, často i pracovní neschopnost a tím i bohužel snížení rodinného rozpočtu.

PROČ NÁS ZÁDA VLASTNĚ BOLÍ?  To určitě napadá každého, koho tyto problémy aktuálně sužují nebo ho čas od času potkají. Pokud byste čekali jasnou a jednoznačnou odpověď, tak Vás musím zklamat, ale tu Vám bohužel neposkytnu. Naše tělo je totiž složitější než nejmodernější počítač. Na začátku je bolest jakýmsi ochranným mechanismem těla, který nás chce chránit před možným dalším poškozením. Proto je velmi důležité své tělo poslechnout a vzniklou bolest neprovokovat nebo ji zbytečně tlumit medikamenty. Určitě si říkáte, proč byste si neměli vzít prášek, když Vám pomůže a bolest se alepoň trochu nebo úplně na dočasnou dobu sníží. Tělo totiž potřebuje regenerovat a nebolí jen proto, že by Vám chtělo znepříjemnit život. Chce, abyste ho šetřili, dali mu čas na regeneraci  a starali se o něj. Práškem nevyřešíte bohužel ani jedno. Naopak utlumíte ochrannou funkci bolesti a můžete si ještě více ublížit. Možná Vás teď napadá, že to není v dnešní hektické době ani proveditelné. Vše záleží na prioritách a na správných rozhodnutích. Když o své tělo budete pečovat, můžete počítat s jeho spoluprácí i v dnešní hektické době do dalších nejen pracovních let. Je určitě výhodnější něco pro sebe dělat a těžit z toho dlouhodobě, než být několik měsíců na nemocenské a pojídat přášky na bolest. To samozřejmě nepřidá ani naší psychice. Pravdivé je slovní spojení "psychika půl zdraví" , což mi potvrzuje každým dnem má praxe. Psychické naladění organismu ovlivňuje velkou měrou náš pohybový aparát.

JAK SE BOLESTI ZBAVIT? Záleží na tom, zda máte problém akutní nebo chronický. To je důležité i z hlediska délky terapie. Chronické problémy potřebují delší a kontinuální péči. Základem všeho je navštívit odborníka, který s Vaší spoluprácí vyhodnotí Váš zdravotní stav a stanoví základní/primární problém obtíží. Vzájemnou prací dokážete tělu pomoci a předcházet recidivám obtíží i bez zbytečného užívání analgetik. Naše tělo je složitý mechanismus a příčina může vycházet z jakékoli jeho části. Příčina bolesti je většinou jinde, než bolest pociťujete. Nepodceňujte své obtíže a řeště je včas.

Mgr. Lukáš Klapák